Taxonomie a
obectivelor reprezintă o clasificare sistematică a finalităților procesului de
învățămînt.
Obectivul este o reflectare anticipată a rezultatului învățării ce se produce în cadrul unei segvențe educaționale concentrînduse asupra rezultatului la care trebue să ajungă într-o segvență determinată proectăndul sub forma unui " dat" care poate fi evaluat. Scopul se concentrează asupra desfășurării acțiunii anticipîndui etapele și operațiile prin prisma unei finalități generale mai îndepărtate.Formularea obectivelor operaționale țin de unele cerințe ca:
Obectivul este o reflectare anticipată a rezultatului învățării ce se produce în cadrul unei segvențe educaționale concentrînduse asupra rezultatului la care trebue să ajungă într-o segvență determinată proectăndul sub forma unui " dat" care poate fi evaluat. Scopul se concentrează asupra desfășurării acțiunii anticipîndui etapele și operațiile prin prisma unei finalități generale mai îndepărtate.Formularea obectivelor operaționale țin de unele cerințe ca:
·
Să fie clare, explicite atît pentru elec cît și pentru profesor.
·
Să fie accesibile majorității elevilor și realizabile în interval de timp
efectiv.
·
Să corespundă particularităților de vîrstă a elevilor și pregătirii
anterioare a lor.
·
Să nu fie prea numeroase.
·
Să descrie un comportament observabil și măsurabil (nu se admite verbul să
poată și să cunoască).
·
Să vizeze o operație singulară.
·
Să fie transmisibile de la situație pedagogică la o situație reală din
viață.
·
Să reflecte activitatea elevilor și nu a profesorului.
Una dintre cele mai cunoscute taxonomii este taxonomia lui Bloom
bazară pe obective cognitive care poate fi completată de taxonomia lui
Krahwochl bazată pe domeniul afectiv și taxonomia lui Simpson bazată pe
domeniul psihomotor. Pentru fiecare domeniu sînt
identificate competențe care marchează pe fiecare din aceste niveluri.
Bloom a identificat stadiile învățării urmărind firul
logic al gindirii:"Înainte de orice trebue să cunoști conceptul apoi săl
înveți, apoi săl poți aplica, săl poți analiza, să fii capabil să sintetizezi
și să evaluezi". În 2001 ele au fost revizuite
și formulate sub forma unor verbe:
·
A ține minte-a recunoaște,a descrie,a identifica, a numi , a găsi.
·
A înțelege-a interpreta,a sumariza, a parafraza, a clasifica, a compara, a
explica, a exemplifica.
·
A aplica-a implementa, a folosi, a executa.
·
A analiza- a compara, a organiza, a atribui, a sublinia, a structura, a
integra.
·
A evalua- a verifica, a critica, a experimenta, a judeca, a detecta, a
testa, a monitoriza, ș.a.
·
A crea-a construi, a planifica, a inventa, a face.
Pentru
domeniul afectiv sau Crahcohl:
·
Receptare
·
reacție sau răspuns
·
valorizare
·
organizare
·
caracterizare
·
evaluare
Pentru
domeniul psihomotor(domeniul psihologic):
·
Percepere
·
dispoziție
·
reacție dirijată
·
automatism
·
reacție complexă
·
evaluarea
As reported by Stanford Medical, It's really the SINGLE reason women in this country live 10 years longer and weigh an average of 42 lbs less than we do.
ОтветитьУдалить(And actually, it is not related to genetics or some secret-exercise and really, EVERYTHING to "how" they are eating.)
BTW, I said "HOW", not "WHAT"...
Click this link to determine if this quick quiz can help you decipher your real weight loss potential